Monday, March 23, 2020

RBT T1 : Bab 2 : 2.1 Pengurusan Projek

2.1.1 PENGURUSAN PROJEK REKA BENTUK

Pengurusan projek reka bentuk merupakan aktiviti kerja yang melibatkan proses kerja iaitu skop kerja, tempoh masa dan kos projek.
  • skop kerja
bidang kerja – skop produk ( kualiti, ciri-ciri, reka bentuk) & skop projek ( kepimpinan, pengurusan, bahan, maklumat, ruang & ahli kumpulan.
    • tempoh masa
    tempoh kerja
    • kos projek 
    peruntukan kewangan ( upah, bahan, peralatan, sewaan, insurans & perbelanjaan mengurus)

















    2.1.2 PENJANAAN IDEA REKA BENTUK UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH

    Idea reka bentuk produk dapat dijana melalui langkah seperti berikut :
    • Meniru apa sahaja yang terdapat di persekitaran dan menukarkannya ke dalam bentuk produk.
    Tangan robot dan kaki palsu yang ditiru daripada anggota badan manusia.

    • Menterbalikkan fungsi sesuatu alat
    Botol ditukarkan menjadi bekas.

    • Menukar saiz objek

    • Menterbalikkan kedudukan 


    2.1.3 LANGKAH-LANGKAH PENGURUSAN PELAKSANAAN PROJEK

    Melibatkan langkah kerja untuk :

    • memperoleh peralatan
    • bahan
    • kemahiran
    Pasukan projek berperanan sebagai ahli utama dalam menjalankan ketiga-tiga peringkat pengurusan projek.

    Langkah Pengurusan Projek

    Organisasi projek perlu dibentuk dalam pengurusan pelaksanaan projek bagi memudahkan pelaksanaannya.

                                              Contoh Carta Organisasi Syarikat

    2.1.4 MERANGKA PERANCANGAN PROJEK

    A. Perancangan Projek

    Tugas Pengurus Projek
    • Penentuan Utama
    - Menetapkan tujuan projek dan objektif yang hendak dicapai
    • Penentuan Subutama
    - Perancangan yang lebih terperinci tentang sumber kewangan, tenaga pekerja, dokumen perjanjian, strategi pemasaran produk dan sebagainya.
    • Pengelolaan Aktiviti
    - Aktiviti yang terlibat dalam pembuatan/pembangunan produk/ atau perkhidmatan seperti penyediaan brief reka bentuk , penyediaan bahan dan konsep reka bentuk serta aliran wang tunai dilaksanakan.
    • Matris Organisasi atau Pasukan
    - Pasukan dibentuk untuk menjalankan tugas-tugas khas seperti kejuruteraan, kewangan, pemasaran dan sebagainya.


    B. Penjadualan


     Terdapat 2 kaedah penjadualan yang boleh dilaksanakan iaitu :

     i. Blok hubungan aktiviti melalui rangkaian




    ii. Carta Gantt atau Carta Bar




















    C. Pengawalan

    Tujuan peringkat pengawalan adalah supaya :

    • dilakukan secara optimum
    • siap dalam masa ditetapkan
    • sumber yang diperlukan dikenalpasti
    • perubahan jadual sekiranya berlaku perubahan / pembaharuan.

    2.1.5 ANALISIS PERANCANGAN PROJEK DAN JADUAL KERJA

    Garis panduan penjadualan projek adalah seperti berikut  :
    1. menentukan aktiviti jadual
    2. menyusun aktiviti mengikut keperluan
    3. menganggarkan sumber yang diperlukan untuk aktiviti
    4. menganggarkan tempoh masa bagi sesuati aktiviti 
    5. membangunkan jadual
    6. menganggarkan kos dan menyediakan bajet


    2.1.6 PENYEDIAAN ANGGARAN KOS

    2 kaedah untuk menyediakan anggaran kos :

              a. Kaedah unit / kuantiti













              b. SMART (Specify, Measurable, Attainable, Realistic, dan Time Bound)






































































    2.1.7 PEMBENTUKAN KUMPULAN KERJA BERDASARKAN TUGAS DAN PERANAN

































                                             Contoh Struktur Pecahan Kerja (SPK)

    1 comment: